Historia modeluadmin

Projekt samolotu treningowego

Pierwsze projekty tego dwupłatowego, szkolno-treningowego samolotu powstały w 1933 roku w firmie Stearman Aircraft z Wichita. Już w tym samym roku wykonano pierwszy lot na prototypowym egzemplarzu. Samolot ten został zgłoszony do przetargu na nową maszynę wstępnego szkolenia dla sił powietrznych USA. Po wybuchu II Wojny Światowej gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na samolot treningowy . Dzięki dobrym właściwościom lotnym, a równocześnie prostocie w pilotażu, stał się on podstawową maszyną treningową amerykańskich sił powietrznych oraz marynarki USA. Łączna produkcja tego samolotu wyniosła prawie 10 tysięcy egzemplarzy.

stearmanpl_mateusz_strama_plan

Dane techniczne
Producent Boeing Airplane Company
Model A75N1
Oznaczenie US NAVY N2S-3
Numer seryjny 75-1204
Silnik Continental W670-6N 220 HP
Śmigło MT propeller drewniane
Masa własna 878 kg
Dopuszczalna masa startowa 1232 kg
Prędkość przelotowa 155 km/h
Prędkość maksymalna 217 km/h
Zużycie paliwa 60 l/h
Zużycie oleju 1 l/h
Rozpiętość skrzydeł 9,81 m
Długość 7,54 m

Lotnictwo cywilne

Po zakończeniu wojny wiele z tych maszyn, niepotrzebnych już wojskom Stanów Zjednoczonych w takich ilościach, zostało sprzedanych innym państwom, gdzie dalej pełniły służbę. Spora ich liczba trafiła na rynek cywilny jako popularne samoloty sportowe oraz rolnicze. Do dziś stan lotny zachowało około tysiąc z nich, z czego kilkanaście lata w Europie.

stearmanpl_mateusz_strama_army02
stearmanpl_mateusz_strama_agro01