NASZ EGZEMPLARZ

Stearman w Polsce

W listopadzie 2013 roku samolot został zakupiony przez aktualnych właścicieli. Specjalistyczna firma z okolic Chicago rozłożyła i przygotowała Stearmana do transportu w kontenerze. Wiosną 2014 roku kontener był w Polsce. 25-ego kwietnia został wykonany oblot techniczny, a samolot zarejestrowano jako najstarszy w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych.

W służbie US NAVY

Nasz egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 to wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3. Samolot opuścił fabrykę w Wichita 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła 6.591 $ (odpowiednik ok. 100.000 $ w dzisiejszej walucie). Wyszkoliło się na nim podstawowo kilkudziesięciu pilotów US NAVY, którzy latali później na F4-U Corsair, P-51 Mustang czy SNJ.

Według historycznych dokumentów nasz egzemplarz latał w następujących bazach Marynarki Wojennej USA:

  • Hutchinson, Kansas
  • Dallas, Teksas
  • Bunker Hill, Indiana
  • Corpus Christi, Teksas

Wojskowa emerytura

W listopadzie 1946 roku Stearman został przekazany do War Assets Administration, czyli odpowiednika Agencji Mienia Wojskowego, która w krótkim czasie wystawiła go na sprzedaż. Kilka miesięcy później samolot został odkupiony od WAA przez firmę Desota Flying Service. Na potrzeby lotów agrolotniczych w Teksasie wyposażono go w zbiornik na chemikalia, większy silnik oraz metalowe śmigło.


Studiując oryginalną książkę lotów można natrafić na informacje o innych firmach, które użytkowały ten egzemplarz w późniejszych latach.

W rękach pilota weterana II Wojny Światowej

Po kilkunastu latach pracy, polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston, samolot został zakupiony przez pilota Elmera Harmes – weterana II Wojny Światowej. Elmer Harmes wykonał podczas II Wojny Światowej 30 misji bojowych na B-24 Liberatorze, a także spędził 6 miesięcy na Hawajach, gdzie latał na P-39 Air Cobra. Sprzedając samolot kolejnemu właścicielowi, Elmer miał równo 100 lat.

Powrót do czasów świetności

W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację samolotu, która polegała na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej. Samolot otrzymał nowe płótno, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji.